Geschiedenis van de Traction Avant

De Citroën Traction Avant was een zeer innovatieve auto die vanaf 1934 door Citroën werd geproduceerd. De geestelijk vader van deze klassieker is de Fransman André Lefèbvre. Voor het uiterlijk van de auto tekende de Italiaan Flaminio Bertoni.

De naam van dit model is de Franse benaming voor ‘voorwielaandrijving’. De officiële benaming van dit type auto is 7CV, 11CV of 15CV, maar in de volksmond is het type beter bekend als de Traction Avant. De Traction Avant was de eerste in serie geproduceerde auto met deze vorm van voorwielaandrijving en een zelfdragende carrosserie. Vele innovatieve ideeën die in deze auto zijn toegepast zijn nu nog steeds aanwezig in de huidige auto’s.

De auto was beschikbaar in verschillende motor- en carrosserie varianten. De motoren varieerden van 32 tot 77 pk. De modellen varieerden van sedan tot cabrio. Ook in die tijd werd er een sportieve versie gemaakt met als topstuk een luxe versie met een 6 cilinder motor. De Traction Avant was bedoeld voor het brede publiek.

In de 23 jaar dat de auto geproduceerd is zijn er weinig ingrijpende veranderingen uitgevoerd. De meest in het oogspringende verandering is het verplaatsen van het reservewiel naar de kofferbak in plaats van achterop de auto. In juli 1957 werd de laatste Traction Avant geproduceerd. In totaal zijn er 770.000 exemplaren van deze auto vervaardigd.


Home

Traction Avant

Citroën ID/DS

Citroën CX

Webshop

focwa en dcr