Geschiedenis van de Citroën ID/DS

Op 6 oktober 1955 werd de Citroën DS gepresenteerd tijdens de autosalon van Parijs. De vernieuwende technieken, uitzonderlijk goed comfort en de toepassing van nieuwe materialen maakten deze bijzondere auto tot een publiekslieveling. De introductie van deze auto deed het hart van menig autoliefhebber harder kloppen. Binnen een week werden 80.000 orders geplaatst. De fabriek kon het niet meer aan en de levertijden liepen enorm op. In de loop van 1956 was Citroën pas in staat om de eerste auto’s te leveren. Eind 1957 kwam Citroën met een goedkopere en eenvoudigere versie van de DS op de markt, de ID.

De Citroën DS heeft in de loop der jaren vele bijnamen gekregen. In Nederland wordt de auto ook wel de ’Snoek’ of het ‘Strijkijzer’ genoemd. In Duitsland kreeg hij de bijnaam ‘Haifisch’ (haai) en in het Portugees ‘Boca de Sapo’ (kikkerbek). De naam DS bleef tot de jaren ’70 gehandhaafd om vervolgens als DSpecial en DSuper verder te gaan.

De ID en DS zijn in verschillende uitvoeringen geleverd. berline, break en décapotable/cabrio. De break werd ook wel gebruikt als ambulance.

In 1975 kwam er een einde aan de vervaardiging van de DS en ID. In totaal zijn er 1.330.775 exemplaren, in diverse uitvoeringen, gemaakt.


Home

Traction Avant

Citroën ID/DS

Citroën CX

Webshop

focwa en dcr